World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Georges Ruggiu

Article Id: WHEBN0002180296
Reproduction Date:

Title: Georges Ruggiu  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Publisher: World Heritage Encyclopedia

Georges Ruggiu

Georges Ruggiu
Born (1957-10-12) October 12, 1957
Verviers, Belgium
Occupation Radio presenter (animateur), journalist

Georges Henri Yvon Joseph Ruggiu (born October 12, 1957 in Verviers, Belgium) was a presenter on the Rwandan radio station Radio Télévision Libre des Mille Collines, which played a significant role in promoting the Rwandan Genocide.[1] Like the station's other broadcasters, Ruggiu incited violence against Tutsi and moderate Hutu over the air. Ruggiu eventually pled guilty to charges of incitement to commit genocide and in 2000 was sentenced to 12 years in prison by the International Criminal Tribunal for Rwanda. An Italian-Belgian who became involved in Rwandan politics two years before the genocide, Ruggiu was the only non-Rwandan charged with involvement in the genocide.[2][3][4]


  • Life in Belgium 1
  • Participation in genocide 2
  • Capture, trial, and sentencing 3
  • References 4
  • External links 5

Life in Belgium

Ruggiu's mother was a Belgian teacher, his father an Italian fireman.[2] Until the age of 35 he lived at home[5] and worked in Verviers, first as "a counsellor for young drug addicts and then as a teacher for mentally handicapped children."[2] In 1992 he moved to the city of Liège, commuting to Brussels to work in a social security office.[2] In Liège he "befriended a Rwandan Hutu, was drawn into the Rwandan expatriate community and was soon seen in the company of Rwandan diplomats and officials of President Juvenal Habyarimana's, party, the MRND."[5] He began visiting Rwanda[2] and moved there in 1993.

Participation in genocide

From January to July 1994, prior to and during the genocide, Ruggiu worked in Kigali, Rwanda as a journalist and producer for Radio Télévision Libre des Mille Collines (RTLM). Ruggiu had no experience in journalism and did not speak Kinyarwanda.[2][6] RTLM was one of the chief sources of extremist Hutu propaganda, broadcasting twenty-four hours a day and openly exhorting its audience to kill Tutsis and "disloyal" Hutus. Ruggiu personally wrote and broadcast much content of this nature, relentlessly egging on his listeners that the "graves were waiting to be filled".[2] Ruggiu personally broadcast programs inciting Hutus to commit murder or serious attacks against Tutsi rebels, whom he called "cockroaches".[7] He also encouraged persecution of these Tutsi, and moderate Hutu and Belgian citizens in the area.[1] Airtime filled by Ruggiu accounted for approximately 8% of RTLM's broadcasts.[8]

Although some of his defenders have suggested that Ruggiu did not know exactly what was going on around him in Rwanda, this opinion is sharply disputed by Rwandan Genocide scholar [2]

Capture, trial, and sentencing

After the genocide Ruggiu fled to refugee camps in Zaire and Tanzania and then to Kenya, where he converted to Islam and adopted the name Omar. He "joined a Somali Muslim community in Mombasa"[2] and was "on the verge of fleeing to Iraq" when he was arrested by Kenyan police in 1997.[5]

On July 23, 1997, Ruggiu was arrested in Mombasa at the request of the prosecutor of the International Criminal Tribunal for Rwanda, and moved to the site of the tribunal in Arusha, Tanzania.[1] Ruggiu was charged with "direct and public incitement to commit genocide" and "crimes against humanity (persecution)".[9] During his three-year-long trial, Ruggiu expressed regret for his part in events, saying, "I admit that it was indeed a genocide and that unfortunately I took part in it."[10] Ruggiu acknowledged his role in the genocide, admitting that he:

He accepted responsibility for his actions, stating "certain people were killed in Rwanda in 1994 and that I was responsible and culpable."[10] Ruggiu detailed the inner workings of Radio Télévision Libre des Mille Collines, stating the radio station was used to convey "the ideology and plans of Hutu extremists in Rwanda."[4]

On May 15, 2000, Ruggiu pleaded guilty to both charges of indictment, and was sentenced to twelve years in prison by the International Criminal Tribunal for Rwanda for incitement to commit genocide.[11] He received a relatively short sentence, after agreeing to testify against three suspects who allegedly used the media, most notably RTLM, to fuel the genocide in Rwanda.[12] Rwanda protested the sentence as inadequate.[10]

In February 2008, Ruggiu was flown to Italy to serve out the rest of his 12-year sentence in his country of citizenship.[3] On 21 April 2009, Ruggiu was granted early release by the Italian authorities, a violation of the ICTR Statute. [13]


  1. ^ a b c "Trial Watch: Georges Ruggiu". TRIAL. 25 April 2006. Archived from the original on 2006-12-01. Retrieved 2007-03-07. 
  2. ^ a b c d e f g h i "The voice of terror". The Independent (London). 2000-05-30. Retrieved 2010-05-03. 
  3. ^ a b "Italian Rwanda convict flown home". BBC News. 28 February 2008. Retrieved 2008-03-01. 
  4. ^ a b c Hate radio' journalist confesses"'".  
  5. ^ a b c Black, Ian (2000-06-02). "Broadcaster jailed for inciting genocide". The Guardian (London). Retrieved 2010-05-03. 
  6. ^
  7. ^ "Rwanda 2000: Country report".  
  8. ^ Thompson, Allan (Ed.) (2007). Kimani, Mary: RTLM: the Medium that Became a Tool for Mass Murder. In "The Media and the Rwanda Genocide". Pluto Press, Fountain Publishers, IDRC. p. 116.  
  9. ^ "Case Law of the International Criminal Tribunal for Rwanda: Summary of judgments against the accused".  
  10. ^ a b c "Rwanda protests at 'lenient' sentence".  
  11. ^ "ICTR - Georges Ruggiu, journalist". Fondation Hirondelle. 17 June 2000. Retrieved 2007-03-07. 
  12. ^ "Convicted ex-radio presenter has mental problems, defence suggests". Fondation Hirondelle. 5 March 2002. Retrieved 2007-03-07. 
  13. ^ Information about Ruggiu (Trial Watch).

External links

  • Trial Watch: Georges Ruggiu
  • BBC article - Ruggiu genocide trial
  • Hirondelle News Agency website
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.