World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

Al-Arabiya

For the language, see Arabic language. For the script, see Arabic alphabet.

Al Arabiya
Launched 3 March 2003; 11 years ago (2003-03-03)
Network MBC
Owned by Saudi Arabia's King Fahd's relatives
Picture format 1080i HDTV - free[1] (requires activation)[2]
576i SDTV - free
Country Arab countries
Language Arabic (TV channel and the website);
English, Persian and Urdu (the website only)
Broadcast area The main version in Literary Arabic (TV/website) for the Middle East and north Africa;
the English version (website) is for the international community;
the Persian version (website) is for the west of the Middle East and the northern most of South Asia;
the Urdu (website) is for the northern most of South Asia
Headquarters Dubai, United Arab Emirates
Website Nilesat 102 11727 V - 27500 - 5/6 Arabsat 4B 11919 H - 27500 - 3/4 [2]
Hot Bird 9 11747 H - 27500 - 3/4 SKY Italia Channel 562
Cable
naxoo (Switzerland) Channel 280
Fukushima TV 50

Al Arabiya (Arabic: العربية‎, transliterated: al-ʿArabiyyah or al-ʻArabīyah; the name means: "The Arabic One" or "The Arab One"[n 1]) is a Saudi-owned pan-Arab[3] television news channel broadcast in Modern Standard Arabic. Launched on 3 March 2003,[4] the channel is based in Dubai Media City, United Arab Emirates, and is majority-owned by the Saudi broadcaster Middle East Broadcasting Center (MBC).

General manager of Al Arabiya is Abdulrahman al Rashed.[5] A free-to-air channel, Al Arabiya carries news, current affairs, business and financial markets, sports, talk shows, and documentaries. It is rated by the BBC among the top pan-Arab stations by Middle East audiences.[6] The channel has been criticized for having a "pro-Saudi agenda",[7] and it was once banned in Iraq by the US-installed Governing Council for "incitement to murder" for broadcasting audio tapes of Saddam Hussein.[6]

On 26 January 2009, American president Barack Obama gave his first formal interview as president to the television channel.[8]

Content and Al Jazeera rivalry

Al Arabiya was created to be a direct competitor of the Qatar-based Al Jazeera.[6] As a response to Al Jazeera's criticism of the Saudi royal family throughout the 1990s, members of the Saudi royal family established Al Arabiya in Dubai in 2002.[9] According to a 2008 New York Times profile of Al Arabiya director Abdul Rahman Al Rashed, the channel works "to cure Arab television of its penchant for radical politics and violence," with Al Jazeera as its main target. Al Arabiya is said to be the second frequently watched channel after Al Jazeera in Saudi Arabia.[10]

Al Arabiya broadcast the email messages of Syrian president Bashar Assad in 2012 that were leaked by opposition hackers.[11]


Programs

Saudi Special Mission is Al Arabiya's longest-running investigative journalism/current affairs television program. It broadcasts on the Al Arabiya Pan Arab Channel based in Dubai. Premiered on 19 October 2003 it is still running. The Special Mission Team Founding the program did much to set the ongoing tone of the program.

Based on the investigative Panorama concept, the program addresses a single issue in depth each week, showing either a locally produced program or a relevant documentary stories from many areas in the world. The program has won many awards for investigative journalism, and broken many high-profile stories. A notable early example of this was the show's exposé on the appalling living conditions endured by many children living in rural Africa, East Asia etc.

Special Mission is presented in a form of journalism in which reporters deeply investigate a single topic of interest, often involving crime, political corruption, or corporate wrongdoing. Special Mission is an investigative program that aims to uncover the truth about puzzling topics which are unclear to the public, by taking them step by step into the investigative process, and build the momentum accordingly. Issues like politics, economy, and even religion are addressed. The atmosphere of secrecy and caution builds the intensity of the program. Presented by Correspondents and Reporters.

Edaat (Arabic: إضاءات‎, meaning "Spotlights"), hosted by Turki Al-Dakhil, airs every Thursday at 2:00 PM (Saudi Arabia time) and lasts one hour.[12] The show consists of one-on-one interviews with influential regional figures, such as journalists, writers, activists, politicians, etc.

Investment and ownership

The original investment in Al Arabiya was $300 million by the Middle East Broadcasting Center (MBC), Lebanon's Hariri Group, and other investors from Saudi Arabia, Kuwait, and the Persian Gulf states.[6] Through MBC, Abdulaziz bin Fahd and his maternal uncle Waleed bin Ibrahim al Ibrahim own and have control over Al Arabiya.[10]

Track record and controversies

Al Arabiya was started in response to Qatar's pan-Arab satellite channel Al Jazeera, but has languished behind in audience popularity surveys, according to reports by University of Maryland professor Shibley Telhami.[13][14] Al Arabiya has been criticized for being an arm of Saudi foreign policy, or what the United States would term public diplomacy, as it is seen as being part of "a concerted Saudi attempt to dominate the world of cable and satellite television media in the Arab world and steal the thunder of Egypt."[15][16] Over the past couple of years several journalists and editors have been dismissed because of their coverage; In 2011, Al Arabiya fired Hafez Al Mirazi for criticizing the channel's coverage of the Egyptian uprising[17] while in 2009 Courtney C. Radsch lost her job the day after publishing an article about safety problems on the national Emirates airline.[18]

Al Arabiya had been banned from reporting from Iraq by the country's interim government in November 2004 after it broadcast an audio tape on November 16 purportedly made by the deposed Iraqi President Saddam Hussein.[6] The Iraqi government had also banned the channel on 7 September 2006 for one month for what it called "imprecise coverage".

On 14 February 2005, Al Arabiya was the first news satellite channel to air news of the assassination of Rafik Hariri,[19] who was one of its early investors. On 9 October 2008, the Al Arabiya website (www.alarabiya.net) was hacked.[20]

On 2 September 2008, Iran expelled Al Arabiya's Tehran bureau chief Hassan Fahs. He was the third Al Arabiya correspondent expelled from Iran since the network opened an office there.[21] On 14 June 2009, the Iranian government ordered the Al Arabiya office in Tehran to be closed for a week for "unfair reporting" of the Iranian presidential election. Seven days later, amid the 2009 Iranian election protests, the network's office was "closed indefinitely" by the government.[22]

Al Arabiya is reported to be referred to as "Al Abraiya" (proper transliteration: al-ʻibrīyah) by Saudi religious conservatives, which means "the Hebrew [one]" in Arabic.[10]

Slain reporters

In September 2003, Al Arabiya reporter Mazen al-Tumeizi was killed on camera in Iraq when a US helicopter fired on a crowd in Haifa Street, Baghdad.[23]

In February 2006, three Al Arabiya reporters were abducted and murdered while covering the aftermath of the bombing of a mosque in Samarra, Iraq. Among them was correspondent Atwar Bahjat, an Iraqi national

Barack Obama appearance

On 26 January 2009, President of the United States Barack Obama gave his first formal interview as president to Al Arabiya,[24] delivering the message to the Muslim world that "Americans are not your enemy", while also reiterating that "Israel is a strong ally of the United States" and that they "will not stop being a strong ally of the United States".[8] The White House contacted Al Arabiya's Washington Bureau chief, Hisham Melhem, directly just hours before the interview and asked him not to announce it until an official announcement was made by the administration.[24]

Online

The Al Arabiya internet news service (alarabiya.net) was launched in 2004 initially in Arabic, and was joined by an English-language service in 2007, and Persian and Urdu services in 2008. The channel also operates a business website that covers financial news and market data from the Middle East in Arabic (alaswaq.net). The Al Arabiya News Channel is available live online on JumpTV and Livestation.

The Al Arabiya website has been plagued with numerous technical difficulties during the Egyptian protests at the end of January, 2011. The site very often goes offline with error message as such:

"The website is down due to the heavy traffic to follow up with the Egyptian crisis and it will be back within three hours (Time of message: 11GMT)"

Competitors

References

  • ^[n 1] العربية al-ʻarabīyah /alʕarabijja/ is the feminine for العربي al-ʻarabī /alʕarabiː/, both mean "the Arab [one]" or "the Arabic [one]", the first Arabic word form is the feminine form while the latter Arabic form is the masculine form. (See grammatical gender)

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.