World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Deutsche Allgemeine Zeitung

Article Id: WHEBN0008850803
Reproduction Date:

Title: Deutsche Allgemeine Zeitung  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Hans Humann, Ilse Braun, April 1933, Münchener Beobachter, NS Månedshefte
Publisher: World Heritage Encyclopedia

Deutsche Allgemeine Zeitung

DAZ editions of 1939

Deutsche Allgemeine Zeitung (often abbreviated to DAZ) was a German newspaper that appeared between 1861 and 1945.

Until 1918 the title of the paper was Norddeutsche Allgemeine Zeitung. Although Wilhelm Liebknecht, one of the founders of SPD and close associate of Karl Marx and Friedrich Engels, was member of the founding editorial board in 1861, the paper became soon a conservative flagship of the German press ("Bismarcks Hauspostille"). At the end of the First World War, the name was changed to "Deutsche Allgemeine Zeitung", under the intention to form a conservative yet democratic equivalent to the London "Times" in Germany and give the Reich a more democratic image. Various liberal and conservative writers worked for DAZ at that time, Otto Flake was head of the Cultural Section ( called "Feuilleton" in German newspapers ), people like the historian Egmont Zechlin, the German-Turkish journalist Dr. Friedrich Schrader and his Swiss colleague from Constantinople Max Rudolf Kaufmann worked for the paper.

Hugo Stinnes took over the DAZ in 1920 in an effort to secure industrialist influence. Stinnes invested in the newspaper, and it enjoyed a short period of financial success. The DAZ became increasingly conservative. Paul Lensch, a former left-wing Social Democrat associated with Rosa Luxemburg, later during the war part of the right wing "Lensch-Cunow-Haenisch-Gruppe" within the SPD (itself associated with and financed by the German-Russian-Jewish socialist revolutionary Alexander Parvus), became foreign policy editor, and later editor in chief of DAZ, which he edited until his death in 1926.

After the death of Lensch, until when the paper was a conservative supporter of the Weimar coalition (Stinnes was associated with Gustav Stresemann and his DVP), the paper became, like the DVP itself, incleasingly right wing and closer to the Hugenberg press and anti-democratic right-wing circles.

After Stinnes' (and Lensch's) death, the Prussian government secretly bought the DAZ in 1925. Less than a year later, the Reich government took it over, but it was sold again when the affair came to light.[1]

By 1930, the DAZ had declined and was suffering heavy losses.[1]


  1. ^ a b Fulda, Bernhard (2009). Press and Politics in the Weimar Republic, pp. 22, 43. Oxford University Press.

External links

  • Access to NAZ and DAZ on Hypress.
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.