World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Elsevier (magazine)

Article Id: WHEBN0004068281
Reproduction Date:

Title: Elsevier (magazine)  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Elsevier, Pieter Philip van Bosse, Gerrit de Vries (politician), Ina Boudier-Bakker, University College Roosevelt
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Elsevier (magazine)

Elsevier
2009 cover of Elsevier
Editor Arendo Joustra
Categories News magazine
Frequency Weekly
Total circulation
(2013)
384,878[1]
First issue October 27, 1945 (1945-10-27)
Company Reed Business Information
Country Netherlands
Based in Amsterdam
Language Dutch
Website .nl.elsevierwww
OCLC number 60615878

Elsevier is a Dutch weekly news magazine. With a circulation of nearly 400,000 copies as of 2013,[1] it claims to be the Netherlands' most popular news magazine.[2] Its chief editor is Arendo Joustra.[3]

Elsevier focuses mainly on politics, international affairs and business. In terms of scope of articles it is best comparable to Germany's Focus, Belgium's Knack or America's Time Magazine. Like Time Magazine, Elsevier runs a yearly coverstory about a Person of the Year. The magazine is conventionally considered to be one of the most influential written media in the Dutch language area. Views expressed are generally liberally right wing.

History

The predecessor of the magazine, Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift (Elsevier's Illustrated Monthly), was first issued in January 1891 and was modelled after Harper's Magazine. It was published by J.G. Robbers and his Elsevier company, which had been founded in 1880 and took its name from the famous (but unrelated) Elzevir family of the 16th to 18th centuries. In 1940, the magazine was prohibited by the German authorities, who occupied the Netherlands at the time, and the last issue of the magazine was issued in December that year.[4]

Henk Lunshof, an editor of De Telegraaf, had thought of establishing a new news magazine since 1940. He was approached by Jan Pieter Klautz, director of the publishing company Elsevier, and two secretly started preparing the establishment of the magazine. They were assisted by G.B.J. Hiltermann, another former editor of De Telegraaf. The magazine was finally introduced as Elseviers Weekblad ("Elsevier's Weekly") on 27 October 1945, and Lunshof became its Its aim was to take an independent position, not linked to any political party or association. By the end of the 1940s, however, EW adopted a clear position against the independence of Indonesia, after which it developed a socially conservative and economically liberal signature, closely linked to the liberals of the VVD and the Catholics of the KVP.

The communists would later take up the role of enemy of EW. This sidedness and increasingly old-fashioned image of the magazine sparked the demand for a new leadership and a new formula. The new editor in chief André Spoor, formerly editor in chief of NRC Handelsblad, renewed the redaction, changed the layout and shortened the name to Elsevier. In the following years, the magazine lost its literary character and started focussing on journalism. It claims that while opinion pieces remained, it became less ideological and more factual.[2]

References

  1. ^ a b "Oplagen tijdschriften". Sectorinstituut Openbare Bibliotheken (in Dutch). Retrieved 6 December 2014. 
  2. ^ a b "Over Elsevier". Elsevier.nl (in Dutch). Retrieved 6 December 2014. 
  3. ^ "Arendo Joustra". Elsevier.nl (in Dutch). Retrieved 6 December 2014. 
  4. ^ "Elsevier's Geïllustreerd Maandschrift (1891-1940)". Elseviermaandschrift.nl (in Dutch). Retrieved 6 December 2014. 

External links

  • Official website (Mobile)
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.