World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

RTP (Portugal)

Article Id: WHEBN0000908554
Reproduction Date:

Title: RTP (Portugal)  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Carlos Filipe Ximenes Belo, Fialho Gouveia, Minho Campus Party, Answered by Fire, Portugal in the Eurovision Song Contest 2005
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

RTP (Portugal)

Rádio e Televisão de Portugal, S.A.
Type Public service broadcasting:
Radio,
Broadcast television network
Country Portugal
Availability Portugal, Worldwide (via RTP Internacional and RTP África)
Slogan De todos e de cada um.
("Of every and each one.")
Owner State-owned enterprise (Public)
Key people Alberto da Ponte, Chairman of the board
Launch date August 4, 1935 (radio)
March 7, 1957 (television)
Former names Emissora Nacional de Radiodifusão (until 1976)
Radiodifusão Portuguesa / Radiotelevisão Portuguesa (until 2004)
Official website www.rtp.pt


Rádio e Televisão de Portugal, S.A., commonly known as RTP, English name: Radio and Television of Portugal, is Portugal's public service broadcasting organization. It operates four terrestrial television channels and three national radio channels, as well as several satellite and cable offerings.

RTP is a state-owned corporation funded by television advertising revenues, government grants, and the taxa de contribuição audiovisual (broadcasting contribution tax), which is incorporated in electricity bills.

History

Radio

The Emissora Nacional de Radiodifusão (ENR) was established on 4 August 1935 as the public national radio broadcaster, inheriting the previous broadcasting operations of the national postal service, Correios, Telégrafos e Telefones (CTT). Five years later, ENR became independent of the CTT.

ENR was one of the 23 founding broadcasting organizations of the European Broadcasting Union in 1950. Following the Carnation Revolution, ENR was reorganized and in 1976 changed its name to Radiodifusão Portuguesa (RDP). During this process, several previously private radio stations – such as Rádio Clube Português (RCP) – were nationalized and integrated into RDP.

In 1979, the RCP network was rebranded as Rádio Comercial, and was later privatized in 1993. At the same time, RDP launched the youth-oriented radio station Antena 3 and abolished advertising from all of its stations, so that the aforementioned broadcasting contribution tax became its sole source of funding.

Television

Radiotelevisão Portuguesa's television service was established on 15 December 1955. Experimental broadcasts began in September 1956 from the Feira Popular (an entertainment park) studios in Lisbon. Twenty monitors were installed in the park, but crowds gathered in shops around the city. The broadcast was received within a range of about 20 km. Around 1000 TV sets are sold within a month.

Regular broadcasting, however, did not start until 7 March 1957, by which time coverage had reached approximately 65% of the Portuguese population. By the end of 1958 the total number of sets in Portugal was around 32000. RTP was accepted as a full active member of the EBU in 1959. By the mid-1960s, RTP had become available throughout the country. Robert Farnon's "Derby Day" was extensively used as RTP's fanfare to open the programming since the very first day, and over the decades it has become RTP's official anthem.

25 December 1968 saw the opening of a second television channel, RTP2. Two new regional channels were created in 1972, for the Portuguese archipelagos of Madeira (opening on 6 August) and the Azores (10 August).

Before the Carnation Revolution, RTP was essentially a mouthpiece of the regime, and famously opened the newscast of 20 July 1969 - the day of the first moon landing - with a segment showing president Américo Thomaz opening a concrete factory. However, like many other broadcasters, it did broadcast live the landing of the man on the moon during the night.

The first colour broadcast was made in 1975, with the live coverage of the first parliamentary elections after the carnation revolution. But, due to the political turmoil and the economical situation of the country, the colour regular broadcast was delayed several times for nearly 5 years. During that time RTP started to purchase some colour equipment and make the occasional colour recording. But the pressure kept going as the black and white equipment was getting old and very hard to repair, so in 1978 and 1979 a massive investment supported by a foreign loan, gave RTP the opportunity to replace all the B/W to increase the current amount of equipment and to be updated with the most advanced broadcast technologies available at the time. Despite this, only in February 1980, the government finally authorised the regular colour broadcast and 2 weeks after, on the 7th of March RTP started the regular colour broadcast, with more than 70% of the programmes being already in colour. Also, RTP moved its headquarters to a brand new building. The building was originally built to be converted to a hotel, but the owner decided to leave it untouched and reached an agreement with RTP for the purchase and converted the interior for office use. RTP moved to more adequate headquarters and sold the building in 2003 and the new owner converted into what is today the VIP Grand Lisboa.

Until 1991, RTP owned its transmitter network, which was transferred to a state-owned enterprise which, through a series of mergers, became part of Portugal Telecom. RTP held the television monopoly until 1992, the year when the private SIC started broadcasting. Over the years, RTP's audience share has constantly reduced in favour of the private channels. 2007 was an exception to this tendency, and RTP1 became the second channel most watched in Portugal, only behind TVI.

In 2004, RTP and RDP merged and became part of a larger state-owned holding, named Rádio e Televisão de Portugal, and inaugurated the new headquarters near Parque das Nações, in Lisbon. In the same year, the second channel was rebranded as '2:', promoting itself as the civil society service. Later in March 2007, 2: became 'RTP2' again.

Due to the financial crisis that Portugal is facing at the moment, and as part of the Portuguese government's austerity plan, RTP was under the threat of being heavily restructured wich include the sale of one of the free to air channel liicenses. however, under presure from the public and other organisations, the sale plans were dropped, but the restructure plans are expected to be in presented soon and include a redundancy plan, and financing for new equipment ref>

RTP has 16 regional offices spread all over the country, as well as international bureaus in Washington D.C., Brussels, Moscow, Brazil and several other locations.

RTP aired the 2008 Olympic Games in HD through the ZON TV Cabo satellite and cable platform. In 30 September 2009, RTP 1 HD returned in an experimental broadcast.

Television channels

  • RTP1 is the oldest of RTP's channels and also the flagship of RTP. It features general programming, such as news, talk shows, current affairs, drama, national and international movies and TV series.a, b;
  • RTP2 is the main channel for cultural and factual programming, as well as children's programming. It was the first free-to-air TV channel in Portugal to broadcast in 16:9 format.a, b;
  • RTP Internacional or RTPi is the international television service. In Macau and East Timor, it is retransmitted locally, together with local programming c;
  • RTP África, another international television service directed towards the African communities. In Angola, Mozambique, Cape Verde, Guinea-Bissau and São Tomé e Príncipe it is retransmitted locally, together with local programming b d;
  • RTP Açores, a regional opt-out channel broadcast in the Azores Islands;
  • RTP Madeira, a regional opt-out channel broadcast in the Madeira Islands;
  • RTP Informação is the 24 hour news channel b;
  • RTP Memória ("RTP Memory"), broadcasts classic RTP and International shows b;
  • RTP HD, a High Definition testing channel which aired the 2008 Olympics. It was launched in 30 September 2009, as a test channel on ZON's cable and satellite platforms, on channel 12, debuting with the UEFA Champions League game, FC Porto against Atlético Madrid.b;
  • RTP Mobile, is a channel adapted to mobile devices.

a Terrestrial channel available nationwide.
b Available on the Portuguese cable, satellite and IPTV platforms.
c Available worldwide on satellite and cable platforms.
d Available in several African countries on satellite and cable platforms.

Radio stations

  • RDP Antena 1, news, talk and sports station with a strong focus on Portuguese music a b;
  • RDP Antena 2, cultural programming, classical and world music, featuring live performances a;
  • RDP Antena 3, an up-tempo, youth-oriented station with focus on contemporary and alternative music a;
  • RDP Internacional, the international radio service c;
  • RDP África, programming directed towards the Portuguese-speaking African communities a;
  • Rádio Lusitania, a digital-only station with focus on Portuguese music;

a Available nationwide on FM, DAB and internet.
b Also available on AM.
c Available on shortwave and satellite all over the world.

  • Rádio Vivace, a digital-only station with focus on classical music;
  • RDP Antena 3 Rock, a digital-only station with focus on rock music;
  • RDP Antena 3 Dance, a digital-only station with focus on dance music.

The following stations are Antena 1 regional stations:

News services

Main article: RTP Informação

Most RTP1 news programmes are simulcasted with RTP Internacional, RTP África, RTP Açores, RTP Madeira and, sometimes, RTP Informação television channel. These news programs include:

  • Bom Dia Portugal (07-10 am), live from the Lisbon studios;
  • Jornal da Tarde (1 pm), live from the Porto studios;
  • Portugal em Directo (6 pm), live from the Lisbon studios;
  • Telejornal (8 pm), live from the Lisbon studios.

RTP2’s only news service is 24 Horas (‘24 Hours’ in English) (summary at 10 pm, full programme at midnight), a shorter and a more objective newscast than the RTP1 ones.

RTP Informação (TV channel) features hourly news updates and headlines.

Organisation

Chairmen of the board

  • Almerindo Marques, 2002 –2008
  • Guilherme Costa, 2008 – 2012
  • Alberto da Ponte, 2012 – present

Managing Editor of RTP

  • José Rodrigues dos Santos, 2001 – 2004
  • José Alberto Carvalho, 2004 – 2011
  • Nuno Santos, 2011 – 2012
  • Paulo Ferreira, 2012–present

Programming directors of RTP1

  • Nuno Santos, 2002 –2007
  • José Fragoso, 2008 – 2011
  • Hugo Andrade, since 2011

Programming directors of RTP2

  • Manuel Falcão, 2003 –2006
  • Jorge Wemans, 2006 – 2012
  • Hugo Andrade, since 2012

See also

Portugal portal
Eurovision portal

References

External links

  • Official Site (Portuguese)
    • TV schedules
    • Radio schedules
    • News
    • RTP1 website
    • RTP2 website
    • RTP Internacional website
    • Multimedia section, with RSS, podcast, video-on-demand, TV and radio streams
    • RDP Antena 1
    • RDP Antena 2
    • RDP Antena 3
  • Internet Movie Database (English)
  • RTP channel on Youtube

Template:JNN

Coordinates: 38°45′34.63″N 9°7′3.17″W / 38.7596194°N 9.1175472°W / 38.7596194; -9.1175472

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.