World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Sky Two

Article Id: WHEBN0019146598
Reproduction Date:

Title: Sky Two  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject: Stargate SG-1, Television in the Republic of Ireland, Astra 1A, Sky Multichannels
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Sky Two

"Sky One Mix", "Sky Mix", and "Sky Two" redirect here. For the first Sky channel, see Sky1. For the third channel, see Pick (TV channel). For the album, see Sky 2 (album).
Sky2
250px
Launched 9 December 2002
Owned by British Sky Broadcasting
Picture format 576i (SDTV 16:9, 4:3)
Audience share 0.2% (November 2012, BARB)
Country United Kingdom, Ireland
Formerly called Sky One Mix (2002-2004)
Sky Mix (2004-2005)
Sky Two (2005-2008)
Sister channel(s) Challenge,
Pick,
Sky1,
Sky Arts,
Sky Atlantic,
Sky Living,
Sky Livingit,
Sky Movies,
Sky Movies Box Office,
Sky News,
Sky Sports,
Sky Sports F1,
Sky Sports News
Website Sky Channel 121
Cable
Virgin Media Channel 123
Smallworld Cable Channel 107
UPC Ireland Channel 115
WightFibre Channel 10
IPTV
TalkTalk Plus TV Channel 402
Streaming media
Virgin TV Anywhere Watch live (UK only)

Sky2 is a British television channel originally launched on 2 December 2002 as Sky One Mix. Sky2 is now available on Sky, Virgin Media, Smallworld Cable and TalkTalk Plus TV platforms in the UK. It is also available in the Ireland on the UPC Ireland platform.

Original channel

Sky 2
175px
Launched 1 September 1996
Closed 31 August 1997
Owned by British Sky Broadcasting
Country United Kingdom, Ireland
Replaced by National Geographic Channel
Sister channel(s) Sky 1
Availability
(at time of closure)
Satellite
Analogue Astra 1E, 11.303H

Sky 2 was originally a television channel from British Sky Broadcasting, which launched on 1 September 1996 as a sister channel to Sky One, as part of a new bouquet of Sky channels including The Computer Channel and Sky Scottish. For an opening night it held an X-Files theme night. While the channel was still being broadcast, Sky One was branded as "Sky 1". Unlike the later Sky One spin-off, Sky One Mix, the channel showed exclusive first-run television shows rather than the same programming as its parent. Prominent shows on its schedule included Xena: Warrior Princess, Profit, TekWar and Melrose Place.

Sky used the launch of the channel and the rebrand of Sky 1 to introduce Digital On-screen Graphics, on both channels.

While at some points the channel reached viewing figures nearly equal to that of its sister channel (such as for the initial episode of Xena: Warrior Princess), it was never very successful. It was eventually closed the following year.

Resurrection

Sky One's sister channel, Sky One Mix was rebranded as Sky Mix in 2004. This branded-name was short lived, because in 2005, it was rebranded as Sky Two, effectively reviving the Sky 2 brand. It was rebranded as Sky2 in 31 August 2008, when Sky's entertainment channels rebranded into the solids, liquids and particles theme.[1] On 1 February 2011, Sky refreshed the presentation on many of its channels. Sky2's idents follow the same themes as Sky1's new idents, but feature a smaller metal '2' icon, and the action is in close-up.

Programming

Sky2 carries some programming from Sky Travel and Sky Vegas. Sky2's programming mostly features sci-fi programming such as Futurama, the Stargate franchise and Star Trek: Enterprise. However, other Sky1 drama shows such as Bones, documentary strands such as Road Wars, Street Wars, Hello Goodbye also form the Sky2 schedule.

Like Sky3, (now Pick TV) Sky2 did not feature repeat episodes of The Simpsons, until recently where it has started to air at 8pm daily.

Sky2 is essentially a "catch-up" service for Sky's main entertainment channel Sky1, broadcasting popular Sky1 shows a few days after their original airing. Doing so, Sky2 is described as a timeshuffle channel, so called to distinguish it from timeshift channels such as E4 +1 and Living +1 which simply broadcast E4 and Living respectively, delayed by one hour. Sky currently broadcast a timeshifted version of one of their entertainment channels, Sky3, (now Pick TV) which took over the Freeview EPG slot which Sky Sports News occupied, however do not currently offer a timeshifted version of Sky1 or Sky2.

Sky2's programming showcases the best of Sky1's content and a mix of sci-fi, action and factual programmes targeting young men.[2]

Virgin Media dispute

On Thursday 1 March 2007, Virgin Media removed Sky's basic channels, including Sky1, Sky2, Sky News, Sky Sports News, Sky Travel and Sky Travel Extra, from their television services after a dispute between Virgin Media and BSkyB caused by the expiry of their carriage agreement and their inability to reach a new deal.[3] At midnight, Sky Two was removed, and the name of the station in the electronic programming guide was changed to "Old Sky Two Try Living" on the analogue cable service. On 13 November 2008, Sky2 along with Sky1, Sky News and Sky Sports News were returned to Virgin Media's television service along with four more Sky channels: Sky Arts 1, Sky Arts 2, Sky Real Lives and Sky Real Lives 2.

Sky1 timeshift experiment

From 10 May 2010, Sky2 carried an hour timeshift of programming on Sky1.[4] Sky2 will however, remain a standalone offering. A Sky spokesperson said: "We are experimenting with different channel schedules to bring maximum value to our customers."

Particular programmes which weren't shown an hour later included the premier of Sky1's Terry Pratchett's Going Postal, the station's latest adaptation of Terry Pratchett's Discworld novels. Also not seen on a timeshift basis was the final ever episode of Lost which was aired at 5am, as it was simultaneously being broadcast in the US. The last ever episodes of 24 (Sky showed it as a two-part finale) also weren't shown an hour later on Sky2.

Terry Pratchett's Going Postal would be shown later in the week with both Lost and 24 being shown on Sky2 after the final credits rolled on Sky1. Again, alternative programmes filled the gaps.

The trial concluded on 9 August 2010, with the channel reverting to its previous scheduling pattern.

Former logos

References

External links

  • TV Listings at sky.com

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.