World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Telecommunications in Nicaragua

Telecommunications in Nicaragua include radio, television, fixed and mobile telephones, and the Internet.


  • Radio and television 1
    • Media restrictions 1.1
  • Telephones 2
  • Internet 3
    • Internet censorship and surveillance 3.1
  • See also 4
  • References 5
  • External links 6

Radio and television

  • Radio stations: More than 100 radio stations, nearly all privately owned; Radio Nicaragua is government-owned and Radio Sandino is controlled by the Sandinista National Liberation Front (FSLN) (2007).[1]
  • Radios: 1.24 million (1997).

Media restrictions

Independent media are active and express a variety of views. The government, however, restricts media freedom through harassment, censorship, arbitrary application of libel laws, and use of national security justifications. Private individuals also harass media for criticizing the government. President Ortega frequently uses a law that allows for government broadcasts of emergency messages to force national networks either to broadcast his speeches or to cease other programming temporarily during those times.[2]

The government continues to close opposition radio stations and cancel opposition television programs, allegedly for political reasons. It also employs vandalism, the seizure of privately owned broadcast equipment, and criminal defamation charges against media outlet owners or program hosts to limit freedom and diversity of the press. Opposition news sources report that generally they were not permitted to enter official government events and are denied interviews by government officials.[2]

In June 2012 the Nicaraguan Association for Human Rights (ANPDH) claimed that the Nicaraguan National Police (NNP) forcibly closed Somoto-based Television Channel 13 due to the station’s reporting on government corruption. The owner of the station, Juan Carlos Pineda, claimed that NNP officials harassed and threatened him prior to the forced closure. There were no reports of an investigation, and at the end of 2012 the station remained closed.[2]

The Communications Research Centre of Nicaragua (CINCO) reported that control over television media by the Sandinista National Liberation Front (FSLN) and President Ortega strengthened throughout 2012. National television was increasingly either controlled by FSLN supporters or directly owned and administered by President Ortega’s family members. Eight of the nine basic channels available were under direct FSLN influence.[2]

In general media outlets owned by the presidential family limited programming to progovernment or FSLN propaganda and campaign advertisements. Press and human rights organizations claimed that the use of state funds for official media placed opposition outlets at an unfair disadvantage.[2]

Some journalists practice self-censorship, fearing economic and physical repercussions for investigative reporting on crime or official corruption.[2]



  • Top-level domain: .ni[1]
  • Internet users: 773,240 users, 121st in the world; 13.5% of the population, 159th in the world (2012).[4][5]
  • Fixed broadband: 95,023 subscriptions, 102nd in the world; 1.7% of the population, 131st in the world (2012).[4][6]
  • Wireless broadband: 58,365 subscriptions, 123rd in the world; 1.0% of the population, 133rd in the world (2012).[7]
  • Internet hosts: 296,068 hosts, 63rd in the world (2012).[1]
  • IPv4: 369,408 addresses allocated, less than 0.05% of the world total, 64.5 addresses per 1000 people (2012).[8][9]
  • Internet Service Providers: 5 ISPs (1999); cable internet in widespread use; DSL and WAP available in major cities.

Internet censorship and surveillance

There are no government restrictions on access to the Internet or Internet chat rooms; however, several NGOs claim the government monitors their e-mail. Individuals and groups engage in the expression of views via the Internet, including by e-mail and social media.[2]

The constitution provides for freedom of speech and press, but the government used administrative, judicial, and financial means to limit the exercise of these rights. Although the law provides that the right to information cannot be subjected to censorship, it also establishes retroactive liability, including criminal penalties for libel and slander.[2]

During the November 2012 municipal elections, a popular Web site that allowed voters to register complaints or allegations of

  •, registrar for the .ni domain (Spanish).

External links

  1. ^ a b c d e f g h i j "Communications: Nicaragua", World Factbook, U.S. Central Intelligence Agency, 7 January 2014. Retrieved 13 January 2014.
  2. ^ a b c d e f g h i "Nicaragua", Country Reports on Human Rights Practices for 2012, Bureau of Democracy, Human Rights and Labor, U.S. Department of State, 21 March 2013. Retrieved 13 January 2014.
  3. ^ Dialing Procedures (International Prefix, National (Trunk) Prefix and National (Significant) Number) (in Accordance with ITY-T Recommendation E.164 (11/2010)), Annex to ITU Operational Bulletin No. 994-15.XII.2011, International Telecommunication Union (ITU, Geneva), 15 December 2011. Retrieved 2 January 2014.
  4. ^ a b Calculated using penetration rate and population data from "Countries and Areas Ranked by Population: 2012", Population data, International Programs, U.S. Census Bureau, retrieved 26 June 2013
  5. ^ "Percentage of Individuals using the Internet 2000-2012", International Telecommunications Union (Geneva), June 2013, retrieved 22 June 2013
  6. ^ "Fixed (wired)-broadband subscriptions per 100 inhabitants 2012", Dynamic Report, ITU ITC EYE, International Telecommunication Union. Retrieved on 29 June 2013.
  7. ^ "Active mobile-broadband subscriptions per 100 inhabitants 2012", Dynamic Report, ITU ITC EYE, International Telecommunication Union. Retrieved on 29 June 2013.
  8. ^ Select Formats, Country IP Blocks. Accessed on 2 April 2012. Note: Site is said to be updated daily.
  9. ^ Population, The World Factbook, United States Central Intelligence Agency. Accessed on 2 April 2012. Note: Data are mostly for 1 July 2012.


See also


This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.