World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Völkischer Beobachter

 

Völkischer Beobachter

Front page of the 31 January 1933 edition. The headline reads: "An historic day: First Acts of Hitler's Reich Government - Völkischer Beobachter interviews Reich Minister of the Interior Frick - New cabinet holds first meeting"
Publicity panel of the Völkischer Beobachter

The Völkischer Beobachter (pronounced ; "Völkisch Observer") was the newspaper of the National Socialist German Workers' Party (NSDAP or Nazi Party) from 1920. It first appeared weekly, then daily from 8 February 1923. For twenty-five years it formed part of the official public face of the Nazi party.

Overview

The "fighting paper of the National Socialist movement of Greater Germany" (Kampfblatt der nationalsozialistischen Bewegung Großdeutschlands) had its origin in the Münchener Beobachter ("Munich Observer"), an anti-Semitic weekly paper which in 1918 was acquired by the Thule Society and in August 1919 was renamed Völkischer Beobachter.

Major Ernst Röhm and Dietrich Eckart persuaded Röhm’s commanding officer, Major General Franz Ritter von Epp, to purchase the Völkischer Beobachter in December 1920 for the NSDAP from the Thule Society for 60,000 Papiermark. It was never definitively established where Epp got the money, but it almost certainly came from secret army funds. This demonstrates a clear early link between the army and right wing radicals like the Nazis.[1] After the Nazis acquired the paper, Eckart became the first editor.

In 1921, Adolf Hitler, who had taken full control of the NSDAP earlier that year, acquired all shares in the company, making him the sole owner of the publication.[2]

The circulation of the paper was initially about 8,000 but increased to 25,000 in autumn 1923 due to strong demand during the Occupation of the Ruhr. In that year Alfred Rosenberg became editor.[3] With the prohibition of the NSDAP after the Beer Hall Putsch of 9 November 1923, the paper also had to cease publication, which resumed however on the party's refoundation on 26 February 1925. The circulation rose along with the success of the Nazi movement, reaching more than 120,000 in 1931 and 1.7 million by 1944.[4]

During the rise to power, it reported general news but also party activities, presenting them as almost constant success.[5] Guidelines for propagandists urged that all posters, insofar as the police allowed, contain propaganda for it, and all meetings should be announced in it, although reports should be sent to the Propaganda Department, which would then forward corrected versions to the paper.[6] Posters did indeed urge reading it.[7] When Hitler was banned from public speaking, it was the main vehicle to propagate his views.[8]

Joseph Goebbels published articles in it to attack the United States for criticizing anti-Jewish measures,[9] and to describe Russia.[10]

The final issues from April and May 1945 were not distributed.

See also

References

  1. ^  
  2. ^ Schwarzwaller, Wulf (1988). The Unknown Hitler : His Private Life and Fortune. National Press Books. p. 80.  
  3. ^ Robert Cecil, The Myth of the Master Race: Alfred Rosenberg and Nazi Ideology p34 ISBN 0-396-06577-5
  4. ^ "Holocaust Encyclopedia"
  5. ^ "Nazis Battle for Harburg"
  6. ^ "Propaganda"
  7. ^ "Early Nazi Posters"
  8. ^ Robert Cecil, The Myth of the Master Race: Alfred Rosenberg and Nazi Ideology p. 51 ISBN 0-396-06577-5
  9. ^ "What Does America Really Want?"
  10. ^ "The Veil Falls"
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 



Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from World eBook Library are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.